Afsløring: Den grimme sandhed om din læser

Der er noget, vi bliver nødt til at tale om.

Noget vigtigt.

Nu må du ikke blive ked af det, vel?

Jo, altså …

Det handler ikke om dig …

Det handler om din læser.

 

Din læser interesserer sig ikke for dig!

 

Pyha, så fik jeg sagt det.

Den grimme sandhed om din læser er at han eller hun er bedøvende ligeglad med dig og dit produkt.

Han gider ikke høre om dit produkts uforlignelige tekniske formåen:

Hun gider ikke høre om dit indre følelsesliv, eller at du er flyttet tre numre længere ned ad Herlev Hovedgade:

Og din læser gider slet ikke læse om dine successer!

Det din læser vil læse om, er sig selv!

Jeps, din læser er en navlebeskuende, selvcentreret, ”what’s in it for me”-type.

Fuldstændigt ligesom dig!

Og mig. Og alle de andre unikke snefnug.

Det gælder uanset om du skriver blogindlæg, nyhedsbreve, facebookopdateringer, SEO-tekster, tekster til salgsbrochurer, eller hvad du nu ellers har brug for at skrive i din virksomhed.

At skrive ikke bare til din læser, men om din læser er forskellen mellem på den ene side at slå en solid fiskekrog i din læser, så han eller hun læser hele vejen til købsknappen, og på den anden side at miste læseren hurtigere end du kan nå at sige: ”Vi kan vel tale om det?”

Må jeg så slet ikke skrive om mit produkt?

Jo, selvfølgelig må du det. Men du skal ikke bare skrive om hvad produktet kan, men hvilken forskel det vil gøre i din læsers hverdag. Det er ikke i sig selv interessant for din læser at vide at din ovn varmer lasagnen tre gange så hurtigt som konkurrerende mærker. Det der betyder noget for din læser, er at han kan få mad i sine unger hurtigere, så han slipper for ulvetimens hylen og skrigen.

Må jeg heller ikke skrive om følelser?

Jo, for pokker da, du skal! Men det er ikke din egen navle du skal pille i. Det er læserens (jaja, jeg ved det godt, det er ikke noget rart billede at have på nethinden, men du kan vaske hænder bagefter).

Måske er du heldig at dine egne følelser matcher læserens. Så kan du bruge dig selv som eksempel. Men husk at du i sidste ende altid skal tale til din læsers følelser: Hvad drømmer hun om? Hvad er han i tvivl om? Hvad frygter hun?

Men jeg har jo lige vundet en pris – må jeg ikke skrive om det?

Stil dig selv spørgsmålet: Skaber det værdi for min læser? Hvis svaret ikke er et rungende ja, så skriv først noget der gør. Hvis du så stadig har en ubændig trang til at fortælle om hvor fed du selv er, kan du gøre det. Man må godt være stolt når man gør det godt, men tilsæt gerne en spiseskefuld ydmyghed – med top!

Og igen, hvis du virkelig er så genial, er der så ikke nogle andre du kan få til at fortælle om det? En kunde, en samarbejdspartner eller måske bare din mor?

Det kan være lidt af et hjernetvist at skulle omstille sig fra at tænke ”hvad vil jeg gerne fortælle?” til ”hvad interesserer og skaber værdi for min læser?”, for de fleste af os synes at det må være indlysende hvor genialt vores produkt eller ydelse er, og hvad kunden får ud af at købe det.

Heldigvis er det så viseligt indrettet at jeg kan hjælpe dig med dine tekster. Jeg båder skriver og redigerer tekster så de passer til målgruppen og taler til læserens følelser. Og se bare, du er nået helt ned til købsknappen!