1 greb der kan give dig dobbelt så mange bloglæsere

At starte en blog kan godt være en lille smule angstprovokerende. Hvad hvis ingen kan lide det, jeg skriver?

Eller endnu værre: Hvad hvis ingen læser det?! Ingen likes, ingen kommentarer, ingen delinger. Oh, horror!

(#firstworldproblems, jeg ved det godt, men alligevel...)

Men hvad hvis du kunne fordoble antallet af læsere med ét greb? Og nej, det er ikke sådan her, du skal gøre:

En Linkedin-post gav dobbelt så mange læsere

For to dage siden lagde jeg en lang post op på Linkedin om, hvordan man kunne bruge afslag i sin employer branding. Nederst indsatte jeg et link til min hjemmeside. Og VUPTI! Samme dag steg antallet af unikke besøgende til 590.

Det højeste antal, jeg indtil da havde haft, var 273 (beskedne tal, men i betragtning af, at min blog kun er en måned gammel, og jeg alene har promoveret den via de sociale medier, er jeg slet ikke utilfreds).

Jeg havde ikke lagt noget nyt indhold op på min blog. Antallet af besøgende til min hjemmeside blev med andre ord mere end fordoblet alene på grund af min post på Linkedin!

Hvad er Linkedin-posts?
Linkedin-posts er en forholdsvist ny feature på Linkedin. Det er et bloglignende format, hvor man som bruger kan skrive længere indlæg om branchespecifikke emner og give alle andre brugere adgang til at læse dem. Det er gratis og tilgængeligt for alle brugere.

 

Brug Linkedin som dit sprinkleranlæg

Har du nogensinde vandet græsplæne med haveslangen? Så ved du, at hvis du bare lader vandet strømme ud af slangen, tager det omtrent lige så lang tid at gøre hele plænen våd, som det tager Københavns Kommune at bygge Inderhavnsbroen.

Det svarer til at skrive en blog og krydse fingre for, at nogen falder over den.

Du kan også sætte tommelfingeren for enden af slangen. Så stiger trykket, og vandet sprøjter ud til alle sider. Du får vandet mere af plænen på kortere tid, men hvis du ikke hele tiden flytter dig, bliver der kun vådt i en lille rundkreds omkring dig, og du skal vente på, at vandet af sig selv siver ud i resten af plænen.

Det svarer til at promovere din blog på sociale medier og i dit eget netværk. Det giver noget, men det tager tid, og du er begrænset af din rækkevidde.

Hvis du gerne vil have, at plænen også bliver vandet uden for din egen rækkevidde, kan du tilslutte et sprinkleranlæg. Det er dine Linkedin-posts.

Linkedin-posts erstatter ikke den grundige vanding i dit eget netværk, men skal ses som et supplement. De spreder dit indhold til læsere uden for dit eget netværk. Dermed får du mulighed for at lokke nye læsere, der slet ikke kender dig og dit brandgode brand, ind på din blog eller hjemmeside.

Sådan bruger du Linkedin-posts

Nu kan jeg naturligvis ikke love dig, at du vil få lige nøjagtigt dobbelt så mange læsere, hvis du publicerer en post på Linkedin. Jeg tør dog godt love, at det vil give dig flere læsere - også uden for dit eget netværks rækkevidde.

Du skal bare huske, at der gælder de samme hovedregler for Linkedin-posts, som der gør for al anden content marketing:

  • Dit indhold skal være relevant, målrettet og skabe værdi for brugerne.
  • Indpakningen skal være lækker - brug tid på opsætning og redigering.

Sådan sætter du en Linkedin-post op i praksis

Linkedins post-feature er ikke rullet ud på dansk endnu. Derfor skal du indstille din Linkedin-side til engelsk:

  • Hold musen hen over dit profilbillede i øverste højre hjørne.
  • Klik på Sprog - Skift
  • Vælg English

Så får du en tredje mulighed i barren over dit feed: Publish a post.

Når du klikker på den knap, åbner Linkedin en Rich Text Editor, som du kender det fra din egen hjemmeside og blog. Nu kan du skrive og formatere dit indlæg eller kopiere det ind, hvis du foretrækker at skrive en kladde i et almindeligt tekstprogram. Du kan også tilføje billeder, video osv. Du kan sagtens skrive på dansk, selvom du har sat sproget til engelsk.

Undgå duplicate content!

Lad mig lige tilføje en enkelt, vigtig pointe. Jeg anbefaler ikke, at du lægger den samme post på din egen blog og forsøger at lokke folk over til bloggen ved kun at poste begyndelsen af teksten på Linkedin. Dels får du søgemaskineproblemer med duplicate content (det samme indhold to steder - det bryder søgemaskiner som Google sig ikke om), dels er det lidt snyd over for læseren.

Content marketing, som blogging er, fungerer absolut bedst, hvis du holder dig for øje, at det først og fremmest skal skabe værdi for modtageren. Kun sådan kan det i det lange løb skabe værdi for dig også.

Én post er en start, men hvis du skal have maksimal effekt, skal du poste på Linkedin med jævne mellemrum. Se Linkedins egne tips og tricks til at skrive gode posts, hvis du vil skrive posts, der bliver læst.

Jeg håber, at du får lige så stort held med at poste på Linkedin, som jeg har haft. Fortæl gerne om dine erfaringer med det i en kommentar:)

PS: Det lækre dråbebillede til dette indlæg er - som de fleste andre billeder her på sitet - taget af Søren Bjørn-Andersen. Se flere af hans billeder på hippiephobia.net.