3 nemme trick til at bekæmpe frygten for det hvide papir

Du er klar. Du har så meget på hjerte, at det kunne forveksles med et sønderjysk kagebord. Du henter worddokumentet frem på skærmen. Fingrene dirrer som chihuahuaer i frostvejr af spænding, mens de nærmer sig tastaturet.

Og så...

Ingenting.

Skærmen stirrer tomt tilbage på dig. Pausefiskene svømmer dovent forbi på indersiden af dine øjenlåg, og hyletonen fra DR's 80'er-pauseskærm lyder for dit indre øre.

Bliver du også ind imellem ramt af Frygten For Det Hvide Papir (eller Frygten For Den Tomme Skærm, som det vel ret beset må hedde i vores digitale tidsalder)?

Det gør jeg. Ofte. Især når jeg skal skrive noget vigtigt eller noget, jeg virkelig brænder for. Så er alle kloge tanker, alle geniale vendinger, pludselig som forduftet.

Min hjerne har helt enkelt fået præstationsangst, og det kan man vel ikke fortænke den i. Jeg beder den jo om at gå fra nul til genial på to sekunder uden opvarmning. Du ser jo heller ikke Wilson Kipketer slå verdensrekorden i 800 meter-løb uden at varme op først, vel?

Derfor har jeg samlet et par små, nemme trick til at få gang i fedtklumpen derinde i kraniet. Dem får du her:

1. Let bagdelen og gå en tur

Det værste, du kan gøre, er at indgå i en stirrekonkurrence med din skærm. Skærmen vinder altid!

Let i stedet bagdelen fra skrivebordsstolen, og gå dig en tur. Meget gerne ude i den friske luft, men du kan også bare gå lidt op og ned ad gangene, hvis din chef undrer sig over, at du går spadseretur midt i arbejdstiden.

Når du bevæger dig, kommer der blod til hjernen. Samtidig får din hjerne en chance for at slappe af og gå sine egne veje, og det fostrer kreativitet. Det viser et forsøg foretaget af forskere fra University of California.

2. Skriv, skriv, skriv

En stor del af frygten for det hvide papir kommer af en forestilling om, at man skal ramme plet i første forsøg. Men det kræver tit mange forsøg og omskrivninger, før teksten sidder lige i skabet.

For at få din hjerne til at glemme ambitionerne et øjeblik kan du bruge den metode, der hedder speed writing eller hurtigskrivning.

Hurtigskrivning går ud på - surprise! - at du skriver en hel masse rigtigt hurtigt og helt uden filter. Jeg kan godt lide at gøre det i et simpelt filformat, hvor jeg ikke bliver distraheret af formatering, layout og så videre, fx i Notes. Du kan også prøve at skrive i hånden eller slukke for skærmen, mens du skriver.

Reglerne er enkle: Sæt et stopur til fx fem minutter. Skriv, skriv, skriv. Skriv alt, hvad du kan komme i tanke om, om det emne, du sidder med. Hvis du ikke ved, hvad du skal skrive, skriver du: "Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive jeg ved ikke hvad jeg skal skrive jeg ved ikke..." osv., indtil din hjerne keder sig så meget, at den finder på noget bedre.

Når de fem minutter er gået, stopper du. Læs, hvad du har skrevet, og se, om der er et par godbidder, du kan fiske ud af suppedasen. Forhåbentlig har du nu fået varmet hjernen op, så den er klar til at spytte flere kreative indfald ud. Ellers gentager du øvelsen.

3. Tal dine pointer frem

Det er lidt samme teknik som i hurtigskrivningsøvelsen, men her skal du tale højt i stedet for.

Du kan eventuelt spørge en kollega, om hun vil være din squashvæg - en, du kan tyre ideer og tanker efter, og som sender dem tilbage med et spørgsmål. Men du kan også lave øvelsen alene.

Tal med dig selv, og forestil dig, hvad en tilhører måske kunne spørge om. Hvis du er på arbejde og ikke har lyst til at rende mumlende rundt på gangene som en anden Rain Man, kan du finde et tomt mødelokale og lade, som om du taler i mobiltelefon.

Tal dig varm. Fortæl, forklar, diskutér. Du kan tage noter undervejs eller bede din kollega skrive hovedpointerne ned, men det vigtigste er, at du hele tiden kredser om dit emne og får sat ord på det, du har på hjerte.

Jeg håber, at de her tre små trick kan hjælpe dig med at komme ud over frygten for den tomme skærm, så du kan få de gode tekster skrevet ud.

Hvad gør du selv for at få gang i hjernecellerne, når du skal være kreativ?